Ta strona używa cookie. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję

Loading...


Szukaj Menu
A A A wysoki kontrast: A A

Portal Promocji Eksportu



Dojechać, dolecieć

Wyślij Drukuj Pobierz dodał: Joanna Niedźwiecka | 2017-09-04 13:50:44
łódzkie, transport, komunikacja

W strukturze przestrzennej kraju, region łódzki jest obszarem tranzytowym i jednocześnie węzłowym. Ma to odzwierciedlenie w przebiegu głównych pasm komunikacji i infrastruktury technicznej (rurociągów, linii energetycznych), oraz rozmieszczeniu ich aktualnych i przyszłych węzłów.

Stryków skrzyżowanie autostrad A1 i A2, PAP/Grzegorz Michałowski
 

Łódzkie, dzięki sieci dróg, staje się najlepiej skomunikowanym regionem w Polsce. Wszystko zaczyna się w stolicy regionu, w której sąsiedztwie – w Strykowie – krzyżują się dwie autostrady A1 (północ–południe) i A2 (wschód–zachód).

Z Warszawy do Łodzi można dojechać samochodem autostradą A2 w nieco ponad godzi­nę. Z kolei podróż autostradą A1 z Łodzi do Gdańska zajmuje około trzech godzin. Nato­miast do Wrocławia można dojechać drogą ekspresową S8 w ciągu 2 godzin. Planowana jest również budowa drogi ekspresowej S14 jako zachodniej obwodnicy Łodzi łączącej autostradę A2 z drogą ekspresową S8.

 

Przez województwo łódzkie przebiegają ważne szlaki kolejowe kraju. Są to linie: E20 Warszawa–Kutno–Poznań, Centralna Magistrala Kolejowa łącząca stolicę za Śląskiem i Krakowem, Magistrala Węglowa łącząca Karsznice, Zduńska Wolę, Inowro­cław i Gdynię. Kolejnym ważnym węzłem są Koluszki, które umożliwiają Łodzi połączenia z Warszawą, Lublinem, Katowicami i Krakowem. Kolejowym oknem regionu na świat jest terminal Łódź–Olechów.

To jeden z ważniejszych terminali przeładunkowych cargo w Polsce. Dzięki uruchomieniu tego terminala dynamicznie rozwija się wymiana handlowa z chińskim miastem Chengdu w prowincji Syczuan. Trasa „Nowego Jedwabnego Szlaku", jak nazywają ją Chińczycy, wiedzie z Chengdu przez Kazachstan, Rosję i Białoruś do Łodzi. Chińczycy wybrali Łódź między innymi dlatego, iż usytuowana jest w centrum Europy i towary są w stanie dotrzeć do Francji, Skandynawii, Rosji lub na Bał­kany w ciągu dwóch dni. O rozwój chińskich relacji dba „lokalna ambasada", tj. Regional­ne Biuro Województwa Łódzkiego w Chengdu, które pomaga w nawiązaniu kontaktów gospodarczych oraz promocji naukowej i kulturalnej.

Atutem województwa łódzkiego jest Łódzka Kolej Aglomeracyjna, powołana przez władze województwa. ŁKA dowozi turystów, uczniów, studentów i pracowników do najodleglej­szych miejsc regionu. Obsługiwane trasy to: Łódź–Sieradz, Łódź–Zgierz, Łódź–Łowicz, Łódź–Koluszki i Łódź–Kutno.

Największy w Polsce multimodalny dworzec kolejowy Łódź Fabryczna, uruchomiony w 2016 r, stanowi ważne uzupełnienie infrastruktury transportowej naszego regionu. W planach inwestycyjnych przewiduje się uruchomienie Kolei Dużych Prędkości, łączącej Łódź, Warszawę, Poznań i Wrocław.

Dworzec Łódź Fabryczna

 

W odległości 6 kilometrów od centrum Łodzi znajduje się międzynarodowe lotnisko - Port Lotniczy Łódź im. Władysława Reymonta. Siatka połączeń rejsowych dynamicznie się roz­wija. Łódzkie lotnisko (dane z XII 2015 r.) obsługuje np. takie kierunki, jak: Londyn, East Midlands, Dublin. Na lotnisku funkcjonuje terminal cargo, który w 2014 roku odprawił ok. 6 tysięcy ton frachtu i znalazł się na drugim miejscu wśród polskich portów lotniczych w przewozach RFS (Road Feeder Service).

Port Lotniczy Łódź im. Władysława Reymonta

 

W województwie są także trzy ważne lotniska wojskowe: w Glinniku koło Tomaszowa Mazowieckiego, w Leźnicy Wielkiej pod Łęczycą oraz w Łasku, gdzie mieści się 32 Baza Lotnicza i stacjonuje 10 Eskadra Lotnictwa Myśliwskiego. Zakłada się, iż lotnisko w Łasku pełnić będzie docelowo funkcję portu CARGO dla przeładunku i konfekcjonowania towarów w projektowanej strefie gospodarczej o powierzchni 300 ha. Istnieją także plany dotyczące budowy międzynarodowego lotniska „Skierniewice – Rawa Mazowiecka”. Postulowane centralne położenie projektowanego lotniska stwarza nowe możliwości korzystania z międzynarodowego transportu powietrznego oraz daje szansę zwiększenia efektywności konkurencyjnej na europejskim i międzynarodowym rynku transportu lotniczego.

Polskie samoloty wielozadaniowe na płycie lotniska 32 Bazy Lotnictwa Taktycznego w Teodorach k. Łasku, PAP/Grzegorz Michałowski

 

źródło: https://regiony.poland.gov.pl/lodzkie/Informacje,o,regionie,100.html

 





Wybrane
oferty polskich przedsiębiorstw